بوشهر- شماری ازمسوولان و مردم استان بوشهر می گویند: فقدان علایم ایمنی و نبود تقاطع غیر همسطح در جاده اصلی بوشهر- شیراز حد فاصل شهر دالکی تا سه راهی شهر وحدتیه به عنوان دروازه اصلی ورودی و خروجی این استان باعث شده تا همچنان جان مسافران را تهدید کند.

آنان روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزودند: این جاده به دلیل این که ورودی و خروجی اصلی استان بوشهر به دیگر نقاط کشور بوی‍‍ژه استان فارس قلمداد می شود از بار ترافیکی بالایی برخوردار است و از آن به عنوان پرحادثه ترین جاده ارتباطی در این استان یاد می شود.

یک شهروند وحدتیه ای گفت:هرچند جاده حد فاصل شهر دالکی تا سه راهی وحدتیه به تازگی تعریض شده است اما هنوز علایم راهنمایی و رانندگی درآن نصب نشده است.

رضا منصوری افزود: نبود علایم راهنمایی و رانندگی در این مسیر برای رانندگانی که از استان فارس وارد استان بوشهر می شوند و یا بالعکس باعث شده تا دچار سردرگمی شوند و شمار سوانح رانندگی را افزایش دهد.

جواد شهریاری یکی از شهروندان گناوه ای نیزگفت:باتوجه به این که عبور از میان گذر سعدآباد - وحدتیه به شیراز حداقل 40 کیلومتر طول مسیر را کاهش می دهد بسیاری از رانندگانی که از استان فارس قصد عبور به گناوه و یا خوزستان دارند و یا بالعکس از شهرستان های شمالی استان بوشهر قصد رفتن به فارس را دارند به جای عبور از برازجان مسیر وحدتیه را انتخاب می کنند.

وی افزود: افزون بر این که مسیر سعدآباد به سه راهی وحدتیه نیاز به تعریض دارد، نقطه اتصال این مسیر به جاده اصلی برازجان - کنارتخته واقع در سه راهی وحدتیه نیز ایمن سازی نشده است.

شهریاری اضافه کرد: این امر باعث شده تا خودروهایی که از وحدتیه قصد رفتن به سمت استان فارس دارند یا رانندگانی که از مسیر دالکی می خواهند به وحدتیه بروند خط جاده اصلی را بدون زیرگذر، میدان یا تقاطع غیر هم سطح، قطع کنند که بارها حوادث دلخراش به وقوع پیوسته است.

رییس شورای اسلامی شهر وحدتیه نیز با ابراز نگرانی از تعدد حوادث رانندگی در مسیر سه راهی وحدتیه گفت: به اذعان مسوولان راه و شهرسازی و پلیس راه این محور پرحادثه ترین نقطه استان بوشهر محسوب می شود.

حسین علیپور افزود: کار تعریض این محور از دالکی تا سه راه وحدتیه به طول سه کیلومتر انجام شده است اما فقدان روشنایی، ایمن سازی و نصب نشدن علایم راهنمایی و رانندگی با توجه به سرعت بالای خودروها حوادث دلخراشی را رقم می زند.

وی یادآورشد: با توجه به تعدد تصادف هایی که با خسارت های جانی و مالی زیادی رو به رو است، ضروری است مسوولان با ایمن سازی این مسیر از بروز حوادث دلخراش جلوگیری کنند.

رییس شورای اسلامی شهر وحدتیه ادامه داد: همچنین با توجه به این که دولت هزینه های بالایی برای چهاربانده کردن محور برازجان - کنارتخته و توسعه محور ارتباطی دالکی تا سه راهی وحدتیه انجام داده است ایمن سازی نشدن این قطعه و آمار بالای تصادف کام مردم را تلخ کرده است.

وی گفت: واقع شدن جایگاه پمپ بنزین در سه راهی وحدتیه از سمت جاده برازجان - شیراز نیز به دلیل فقدان دوربرگردان و تقاطع غیر همسطح بارها باعث بروز تصادف شده است.

وی اضافه کرد: چهاربانده شدن مسیر برازجان - دالکی افزون بر تسهیل ترافیک موجب کاهش تصادف نیز شده است اما ادامه این مسیر از دالکی تا کنارتخته که جاده منتهی به وحدتیه نیز از همین مسیر است، بلاتکلیف رها شده است.

علیپور یادآورشد: در پیگیری های شورای وحدتیه با مسوولان اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر قرار بود در سه راهی وحدتیه تقاطع غیر هم سطح احداث شود اما این مهم انجام نشده است.

رییس پلیس راه استان بوشهر نیز گفت: محور دالکی تا کنارتخته رفت و برگشت مجزا نیست و به صورت تک بانده است که به دلیل عرض کم جاده، پیچ های متعدد و شیب های تند با تصادف های زیادی روبه رواست.

سرهنگ قدرت الله کشکولی افزود: با توجه به این که این محور ورودی استان فارس نیز محسوب می شود، حجم بالای ترافیکی دارد.

وی اضافه کرد: رفتار برخی از رانندگان قانون گریز در سبقت های غیر مجاز در این محور باعث می شود تا تصادف های رخ به رخ در این مسیر زیاد به وقوع بپیوند که به جرح و کشته شدن سرنشینان خودروها می انجامد.

سرهنگ کشکولی یادآورشد: برای جلوگیری از تصادف های دلخراش که خسارت های جانی و مالی زیادی به همراه دارد باید این مسیر به صورت دو بانده رفت و برگشت تبدیل شود.

وی گفت: جاده دالکی به کنارتخته تا سه راهی وحدتیه تعریض شده است اما علایم ایمنی نصب نشده و ساماندهی رفع نقاط حادثه نیز انجام نشده است.

رییس پلیس راه استان بوشهر افزود: افزون بر این که در سه راهی وحدتیه پمپ بنزین واقع شده است، برای آمد و شد ایمن خودروهایی که از سمت استان فارس یا دالکی به سمت وحدتیه عبور می کنند باید زیرگذر وجود داشته باشد تا شاهد تصادف نباشیم.

کشکولی اظهارکرد: امروز صبح نیز به دلیل انحراف به چپ یک دستگاه تریلر با خورو پراید برخورد کرد که منجر به کشته شدن راننده پراید شد.

وی گفت: پلیس راه در بررسی علت های تصادف اگر محوری ایمن سازی نشده باشد عوامل راه را برابر قانون مقصر در تصادف به سهم خود مشخص می کند.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز گفت: محور دالکی به کنارتخته 17 کیلومتر طول دارد که مطالعه تبدیل آن به بزرگراه در قالب چهار بانده توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام شده است.

فرزاد رستمی با اشاره به این که کارفرمای اجرای این مسیر نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است افزود: برای تبدیل محور دالکی - کنارتخته به بزرگراه باید دو دستگاه تونل به طول 723 متر و یک پل پنج دهانه 23متری احداث شود.

وی اظهارکرد: با پیگیری انجام شده و با اعتبارات ملی و استانی پنج کیلومتر از این پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر آسفالت شده است .

رستمی یادآورشد: با توجه به این که محور ارتباطی دالکی به کنارتخته ورودی استان بوشهر از سمت فارس است و ترافیک بالایی دارد برای انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار اجرای 12 کیلومتر باقیمانده از این مسیر با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مکاتبه و رایزنی شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون 20 میلیارد ریال برای بهساز مسیر و تملک اراضی هزینه شده است.

رستمی گفت: با توجه به کوهستانی بودن و بافت سخت مسیر دالکی به کنارتخته برای چهاربانده کردن این محور 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: این محور شریانی ترین راه استان بوشهر و دروازه ورودی این استان از سمت فارس است و یکی از مسیرهای ضروری برای چهاربانده کردن است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر یادآورشد: سه راهی وحدتیه نیز به عنوان نقطه پرحادثه به وزارتخانه معرفی شده است.

رستمی اضافه کرد: براساس نتایج مطالعات مرحله نخست سه راهی وحدتیه به صورت همسطح طراحی شده است اما هنوز ایمن سازی آن تکمیل نشده است.

شهر وحدتیه با بیش از 18 هزار نفر جمعیت یکی از قطب های مهم تولید و بسته بندی خرمای استان بوشهر در فاصله 23کیلومتری شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان واقع شده است. ک/4

منبع :ایرنا